Kategorier
Tjukka på tur

Kystpassklipp Steinsvannet i deilig vær

I dag ble det gjennomført enda en klippetur. En overraskelsestur rett og slett. Anne Berit ville ha meg med på en runde, superkoselig.
Steinsvatnet ligger ved Blomvåg i gamle Øygarden kommune. Man parkerer ved Blomvåg kirke. Herfra kan man velge å gå nordover på asfalten til man kommer til vannverket, og derfra ta inn på stien. Eller man kan følge vegen videre fra kirken, ta til høyre i krysset til enden av veien. Her er det merket med skilt hvor stien begynner. Man har også ett annet alternativ, hvor man kan gå inn vegen Myrane, som er helt i starten ved avkjøringen til Blomvåg Kirke. Her krysser man en mark, og man kan være heldig å se lama på beite. Ved å velge denne løypen forkorter man turen noe, men for unger er dette kanskje ekstra supert.
Meg og Anne Berit valgte første alternativ. Ergo fikk vi unnagjort det største partiet med asfalt først. I dag var det ganske vått, gjørmete og forholdsvis glatt på bergene. Turen i seg selv er svært lite kupert, og går langs kysten med fantastisk utsikt. Det er lagt glopper flere steder. Det er også sauer på beite her til tider, så hund må alltid være i bånd. Det er lagt opp til en rasteplass der hvor man klipper, og det er også her den mest fantastiske utsikten er. Man kan velge å gå flere stier, ut fra denne. Hvor man kommer enda lengre ut ved kysten, men dette har jeg aldri prøvd. Man følger det jeg vil anta er Steinsvatnet, som er slik jeg har forstått, store deler av nordre Øygardens drikkekilde. Ved enden av dette vannet, kan man ta av mot venstre, hvor man ender opp ved lamaene, eller man kan gå rett frem. Da kommer man ned i ett noe bratt parti, hvor man kan se rester etter gamle kvernsteiner. Stien følger så over ett jorde, forbi rester av en steinløe, og opp til det vi lokalt kaller bakstehuset. Her følger man asfalten tilbake til kirken. Stien er godt opptråkket og merket. En veldig fin tur for store og små. Men det gjelds som sagt å ha godt fottøy, spesielt hvis det har vært ordentlig vestlandsvær en periode. Er deilig å bevege seg når sola kikker gjennom, og på dager med solstråler må jeg bare ut. Håper dette inspirerer alle til å finne frem skoene å gå ut på trappa. Ta kaffen ute. Nyt D-vitaminene så lenge en kan, for snart er det så og si mørkt hele dagen. Ha en strålende dag i solen❤️